Tuesday 31 October 2017

Esma elektroniska handelssystemen


ESMA slutrapport om system och kontroller i en automatiserad handelsmiljö Europeiska unionen 17 februari 2012 Den 22 december 2011 utfärdade Europeiska värdepappers - och marknadsmyndigheten (ldquoESMArdquo) sin slutrapport om systemen och kontrollerna i en automatiserad handelsmiljö för handelsplattformar, värdepappersföretag och behöriga myndigheter. Slutrapporten innehåller riktlinjer riktade till alla finansmarknadsaktörer och berörda behöriga myndigheter. Denna artikel ger en översikt över slutrapporten och riktlinjerna. Slutrapportens omfattning Utöver det samrådsdokument som ESMA utfärdade den 20 juli 2011 och de mottagna synpunkterna avseende de organisatoriska kraven i högautomatiserade handelsmiljöer omfattar de riktlinjer som ingår i slutrapporten följande tre frågor: driften av elektroniska handelssystem (ldquoETSrdquo) genom reglerade marknader eller multilaterala handelsanläggningar (ldquoMTFsrdquo) användningen av ETS, inklusive handelsalgoritmer, av värdepappersföretag för handel på egen hand eller för utförande av order på uppdrag av kunder och tillhandahållande av direkt marknadstillträde (ldquoDMArdquo) eller sponsrad tillgång (ldquoSArdquo) av investeringsföretag. Riktlinjerna har utformats för att säkerställa att de gäller för handel med alla finansiella instrument (enligt definitionen i direktivet om marknader för finansiella instrument (ldquoMiFIDrdquo)) i en automatiserad miljö, i motsats till att endast vara begränsad till handel med aktier. Riktlinjerna träder i kraft en månad efter publiceringen av riktlinjerna och eventuella rekommendationer på den officiella webbplatsen för den behöriga myndigheten i varje stat. Baserat på denna tidslinje förväntar ESMA att alla finansmarknadsaktörer och behöriga myndigheter ska kunna följa riktlinjerna före den 1 maj 2012. De behöriga myndigheterna är skyldiga att informera Esma om deras avsikt att följa riktlinjerna och att informera Esma om skäl för bristande efterlevnad när de beslutar att inte anta riktlinjerna. Detta krav är inte tillämpligt på finansiella marknadsaktörer. Riktlinjer har utfärdats under var och en av följande rubriker som beskrivs nedan och diskuteras kortfattat nedan: Organisationskrav för reglerade marknader, multilaterala handelsanläggningar samt ETS och investment firmsrsquo ETS (inklusive handelsalgoritmer) Denna riktlinje förutsätter att reglerade marknader, MTF och värdepappersföretag använder ETS (inklusive handelsalgoritmer när det gäller värdepappersföretag) säkerställa att de överensstämmer fullt med de skyldigheter som följer av användningen av sådana system enligt MiFID och andra tillämpliga lagar. Dessutom måste systemen struktureras så att de kan anpassa sig till alla affärer som placeras genom dem och är robusta nog för att säkerställa kontinuitet och regelbundenhet i tider av störning. För att uppfylla kraven i denna riktlinje är en tydlig styrsystem nödvändig för att säkerställa att alla regleringsskyldigheter är uppfyllda och att alla relevanta överväganden utvärderas vid beslut om överensstämmelse med lagstadgade skyldigheter. Efterlevnadspersonal förväntas förstå driften av de handelssystem som används men behöver inte ha kännedom om de tekniska egenskaperna hos sådana system. Dessutom förväntas ETS ha tillräcklig kapacitet för att hantera eventuellt rimliga överskott i volymen av meddelanden. Vidare bör lämpliga affärsförlängningsprocedurer genomföras så att systemfel eller andra störande händelser orsakar så lite avbrott i ETS: s verksamhet som möjligt. Deltagare på finansmarknaderna förväntas också se till att lämplig provning sker före lanseringen av ett system för utsläppsrätter eller uppdateringar av ett sådant system. Detta kommer att hjälpa marknadsaktörerna att se till att alla verksamheter överensstämmer med MiFID och att de kan fungera effektivt under stressade marknadsförhållanden. När det gäller värdepappersföretag som använder sig av algoritmer, bör testningen bestå av prestationssimuleringar, backtestning eller testning i en test-miljö för ETS som är anpassad till strategierna som används av värdepappersföretaget. Fortsatt övervakning av ETS och handelsalgoritmer kommer att krävas och detta bör ske i realtid. Dessutom förväntas alla finansmarknadsaktörer ha rutiner för att säkerställa att det korrekta antalet anställda, med den kunskap som krävs, finns för att hantera ETS. Slutligen måste de som är ansvariga för säkerheten se till att både fysisk och elektronisk säkerhet i ETS och handelsalgoritmer upprätthålls för att undvika obehörig åtkomst eller missbruk. Rekord avseende alla aspekter av ETS och handelsalgoritmerna, och faktiskt register för varje av de områden som lyfts fram av alla riktlinjer, måste bibehållas i en period om 5 år för att möjliggöra för behöriga myndigheter att bedöma att alla lagstadgade krav följs om behovet uppstår. Organisatoriska krav på reglerade marknader och MTF för att främja rättvis och ordnad handel i en automatiserad handelsmiljö Reglerade marknader och MTFs förväntas inrätta förfaranden som syftar till att säkerställa att rättvis och ordnad handel sker på ETS. För att säkerställa att rättvisa och välordnade handelspartner är skyldiga att utföra tillräcklig due diligence för dem som ansöker om tillgång till ETS och som inte anses kreditinstitut eller värdepappersföretag enligt gällande lag. Åtgärder måste vidtas för att verifiera att medlemmar eller användare av ETS använder sig av system som är kompatibla med ETS: s verksamhet. Lämpliga kontroller före och efter handel är också ett krav enligt denna riktlinje med särskild uppmärksamhet åt kontroller vid filtrering av orderpris och kvantiteter. Slutrapporten rekommenderar också att standarder införs för att hantera de medlemmar eller användare som kommer att kunna utnyttja orderingångssystem. Ett viktigt verktyg genom vilket reglerade marknader och MTF kan garantera rättvis och ordnad handel inom ETS, är möjligheten att helt eller delvis få tillgång till medlemmar och användare av ETS. Detta kan i sin tur innebära möjligheten att avbryta, ändra eller korrigera en transaktion. Möjligheten att stoppa handeln på detta sätt kan vara nödvändigt för att upprätthålla en rättvis och ordnad drift av ETS, och en ram som beskriver sådan befogenhet bör göras tillgänglig för medlemmar och användare av ETS. ETS bör övervakas så nära realtid som möjligt för att möjliggöra för reglerade marknader och MTF att skärpa eventuella fall av otillbörlig eller oordnad handel. De som har ansvaret för övervakningen av ETS, förväntas ha kunskap om ETS: s funktion och måste vara tillgängliga för behöriga myndigheter och ha befogenhet att vidta korrigerande åtgärder i fall där rättvis och ordnad handel på ETS är i fara. Dessa krav kommer också att gälla för värdepappersföretag i deras organisatoriska krav avseende rättvis och ordnad handel, som diskuteras mer detaljerat nedan. Om det slutligen finns betydande risker som kan äventyra den rättvisa och ordnade handeln med utsläppsrätterna, och där sådana risker kan uppstå, förväntas anmälningar till de behöriga myndigheterna i varje medlemsstat. Organisatoriska krav för värdepappersföretag för att främja rättvis och ordnad handel i en automatiserad handelsmiljö Den allmänna riktlinjen enligt detta rubrik kräver att värdepappersföretag har inrättat riktlinjer och rutiner som syftar till att säkerställa rättvis och ordnad handel på ETS i ett försök att säkerställa att MiFID och alla övriga tillämpliga lagar. Sådana policyer och förfaranden kommer också att omfatta de fall där värdepappersföretaget tillhandahåller DMA eller SA. Möjligheten att blockera eller annullera order bör införlivas i alla uppsättningar av policyer och förfaranden som utvecklats av värdepappersföretaget och bör aktiveras när eventuella beställningar inte uppfyller fastställda prissättning eller storleksparametrar. På samma sätt, om det verkar som om en näringsidkare lämnar in beställningar för finansiella instrument som värdepappersföretaget känner till näringsidkaren inte får handla, bör förfaranden införas för att blockera sådana order när de uppstår. Eventuella order som kan undergräva värdepappersföretagets egna riskhanteringsgränser bör också vara föremål för automatisk blockering eller annullering. Det kan finnas fall då värdepappersföretaget vill genomföra en order som automatiskt kan blockeras av firmrsquos egna förhandskontroller. I dessa fall bör förfaranden utvecklas så att övervaknings - och riskhanteringspersonal är medvetna när det föreslås att man överväger kontrollerna före handeln. Godkännandet av sådana åtgärder av överensstämmelse och riskhantering bör krävas innan ordern genomförs. Slutligen, som diskuterats ovan med avseende på reglerade marknader och MTF, måste eventuella väsentliga risker som kan undergräva rättvis och ordnad handel på ett ETS eller risker som kan ha kristalliserats, rapporteras till den behöriga myndigheten i medlemsstaten. Organisatoriska krav på reglerade marknader och MTF för att förhindra marknadsmissbruk (i synnerhet marknadspåverkan) i en automatiserad handelsmiljö. Riktlinjerna för skydd av ETS från manipulation av marknaden för abusemarket kräver genomförande av policyer och förfaranden vars syfte är att hjälpa identiteten beteende av medlemmarna eller användarna av ETS som kan innebära marknadsmissbruk. Riktlinjen framhäver specifikt exempel på vad som kan utgöra marknadsmanipulation, såsom (i) ping-order, (ii) citationstecken, (iii) momentumtändning och (iv) layering och spoofing. För att förhindra händelser av manipulation av marknaden för abusemarknader bör personal med tillräcklig kunskap om reglering och drift av ETS införas för att övervaka handelsverksamheten hos deltagarna i ETS och att uppmana misstankar om marknadsmissbruk när de uppstår. Systemen som drivs av ETS bör också kunna upptäcka fall av misstänkta transaktioner. Dessutom bör åtgärder vidtas för att säkerställa att misstänkta handelsrapporter (ldquoSTRsrdquo) görs med avseende på misstänkta transaktioner och order utan dröjsmål. Organisationsbehov för värdepappersföretag för att förhindra marknadsmissbruk (särskilt marknadspåverkan) i en automatiserad handelsmiljö. Denna riktlinje är utfärdat för att säkerställa att värdepappersföretaget vidtar åtgärder för att säkerställa att deras automatiserade handelsmiljö inte ger upphov till marknadsmissbruk. Som nämnts ovan i den tidigare riktlinjen måste inom ramen för reglerade marknader och MTFs fullständigt kvalificerad personal som är auktoriserad med ETS: s verksamhet vara på plats och ha befogenhet att utmana personal som misstänks delta i handel att vara av misstänkt natur. För att hjälpa personal i detta förfarande bör regelbunden utbildning ges i vad som utgör marknadsmissbruk. Övervakning av aktiviteter för både individer och algoritmer är nödvändig för att flagga transaktioner som kan peka mot marknadsmissbruk, inklusive cross-market beteende som väcker oro om värdepappersföretaget har tillgång till sådan information. I likhet med den tidigare riktlinjen måste förfaranden för inlämning av STR, avseende misstänkta transaktioner och täckningsorder, genomföras och en periodisk granskning av alla interna förfaranden måste genomföras för att säkerställa att högsta standarder upprätthålls. Precis som för alla andra dokument måste en revisionsbedömning av hur varje händelse av misstänkt beteende hanterades och huruvida en STR har lämnats in eller inte, behållas av värdepappersföretag i en period om fem år för att möjliggöra för behöriga myndigheter att övervaka överensstämmelse med gällande skyldigheter. Organisationskrav för reglerade marknader och MTF vars medlemmars deltagare och användare tillhandahåller DMASA Den riktlinje som omfattas av denna rubrik kräver att ETS ska anställa politik och förfaranden som syftar till att säkerställa rättvis och ordnad handel upprätthålls i de fall där ETS ger medlemmar och användare av ETS möjligheten att tillhandahålla DMA eller SA. Att följa denna riktlinje innebär att medlemmar och användare av ETS måste vara medvetna om att de är fullt ansvariga för inlämning av order via DMA och SA och att sanktioner kommer att införas om det fastställs att överträdelser av regler och förfaranden för orderplaceringar har åsidosatts. Tillsammans med detta krav är behovet av medlemmar och användare av ETS att utföra den erforderliga due diligence på kunder som begär DMA eller SA. När det gäller särskilt SA, är ETS, som inte är övertygade om att de med SA kan följa förfarandena för rättvis och ordnad handel, kunna ha möjlighet att tillfälligt upphäva eller återkalla SA. Ansluten till detta är kravet på ETS att kunna sluta order från en person som handlar via SA separat från förmågan att stoppa order av medlemmen som sponsrar den personensquos-åtkomst. Slutligen bör ETS ha förfaranden som ger dem möjlighet att granska de interna riskkontrollsystem som anställda av medlemmar och användare i förhållande till de DMA och SA tjänster som de får erbjuda till kunder. Organisationskrav för värdepappersföretag som tillhandahåller DMA andor SA Investmentföretag möjlighet att erbjuda sina kunder DMA eller SA förväntas etablera och upprätthålla lämpliga policies och förfaranden för att säkerställa att de som handlar via DMA eller SA gör det i enlighet med reglerna för ETS i fråga. Denna riktlinje, liksom de andra som diskuterats ovan, är inriktad på att se till att de reglerade marknaderna, MTF och värdepappersföretag uppfyller sina skyldigheter enligt MiFID och andra relevanta lagar. Den due diligence som utförs av värdepappersföretag på de kunder som de vill tillhandahålla DMA eller SA tjänster till ska skräddarsys för den enskilda kunden, med hänsyn tagen till den risk som kunden utgör, den form av handel som kunden kommer att engagera sig i och Typ av tjänst som värdepappersföretaget vill tillhandahålla. Sådan due diligence kan innebära att man utvärderar de som får tillåtas lägga order, kundens historiska handelshistoria och alla lagar enligt vilka kunden kan regleras. Ansvaret för ändring av kontrollerna före handel ligger endast hos värdepappersföretaget och inga ändringar av DMA eller SA-klienten kommer att tillåtas. I samband med detta tillåts ingen order eller handel med DMA eller SA-klienten att placeras på en reglerad marknad eller MTF utan att vara föremål för kontroller före handeln. Eventuella åtgärder som vidtas för att säkerställa rättvis och ordnad handel eller för att övervaka instanser av marknadsmissbruk, som diskuterats ovan, är lika tillämpliga på DMA - eller SA-klienternas verksamhet. För att säkerställa att en adekvat övervakning äger rum förväntas värdepappersföretag kunna identifiera transaktioner som initieras av DMA eller SA-kunder från andra transaktioner som kan ingås av värdepappersföretaget. Handlarna från DMA eller SA-kunder måste också kunna avbrytas omedelbart eller avbrytas om behovet uppstår. ESMA riktlinjer ESMA-riktlinjer för system och kontroller i en automatiserad handelsmiljö. Den 24 februari 2012 utfärdade ESMA riktlinjer för system och kontroller i en automatiserad handelsmiljö. Syftet med dessa riktlinjer är att främja EU-konvergens i tillsynspraxis avseende automatiserad handel och att bidra till att skapa lika villkor för investerare. Huvudriktlinjerna är följande: Tydlig, formaliserad styrning Effektiv träning för att upprätthålla kompetens Kontrollerad hantering av riskövervakning av handelsaktivitet Hantering av automatiserad handelssystem Kapacitet, motståndskraft och företags kontinuitet Planering Rekordhantering och periodisk granskning Huvudposter för värdepappersföretag anges nedan: följa den 1 maj 2012, under förutsättning att behörig myndighet antas riktlinjerna för riktlinjer är baserade på befintlig MiFID-branschens bästa praxis med lite behov av någon förändring som ESMA planerar. Därför kan riktlinjerna för maj tillämpas för reglerade marknader, MTF, värdepappersföretag och företag som tillhandahåller DMASA ( Direkt MarketSponsored Access) Organisatoriska krav för värdepappersföretagens elektroniska handelssystem (styrning, kapacitet 038 motståndskraft, kontinuitet, testning, övervakning 038 granskning, säkerhet, bemanning, rekordhållning i 5 år) Organisatoriska krav för värdepappersföretag för att främja rättvis och ordnad handel (blockering av order genom prissättningsparametrar, handelsbehörigheter, riskhantering före rapportering, rapportering av överklaganden av förhandskontroller, orderingångskrav, övervakning av marknadskort för tecken på otillbörlig handel, kontroll över meddelandetrafik) Organisatoriska krav för värdepappersföretag för att förhindra marknadsmissbruk Företagen bör ha adekvata system med automatiska varningar, för att övervaka handelsaktiviteter (egna handlare, algos, kunder och DMASA för marknadsmanipuleringsbeteende (t. ex. ping order, quote fyllning, ramping, lagring 038 spoofing), cross-marketcross-tillgång klass och att flagga någonting som sannolikt är misstänkt med tillräcklig tid för granularitet organisatoriska krav för värdepappersföretag som tillhandahåller DMASA öppen tillgång är förbjuden, företag behöver separat identifiera order och transaktioner hos DMASA-kunder och kunna stoppa handeln Det fanns ingen officiell genomförandeperiod som du normalt skulle förvänta dig med någon förändring från Bryssel, främst på grund av att små förändringar planerades av ESMA. Riktlinjerna citerades som baserade på branschens bästa praxis som i huvudsak redan var på plats. Det förväntas att riktlinjerna kan föras fram i lagstiftningen enligt MiFID II (och översynen av direktivet om marknadsmissbruk, MAD). Klicka här för en översikt över de viktigaste riktlinjerna och diskussionspunkterna. Senast uppdaterad 10 maj 2013Home ESMA Compliance gt Visual Trader hjälper investeringsföretag att följa Esma-riktlinjerna genom att erbjuda följande produkter och tjänster MiFID II (gäller i januari 2017) Artikel 27.6 Medlemsstaterna ska kräva värdepappersföretag som utför kundorder sammanfatta och offentliggöra årligen, för varje klass av finansiella instrument, de fem största genomförandesorterna när det gäller handelsvolymer där de genomförde orderorder under föregående år och information om genomförd kvalitet. Artikel 27.8 Medlemsstaterna ska kräva att värdepappersföretag ska kunna visa sina kunder på deras begäran att de har verkställt sina order i enlighet med genomförandepolitiken för värdepappersföretag och att på begäran för den behöriga myndigheten visa att de, deras överensstämmelse med denna artikel. TCA-tjänsten kommer att göra det möjligt för dig att få en fördjupad kunskap om dina implicita genomförandekostnader på de marknader där du handlar direkt. Det kommer också att detaljera de reala kostnaderna för din handel på de återstående marknaderna där du handlar via mäklare. Visual TCA kommer regelbundet att skicka in PDF-rapporter om destinationens och exekveringskvaliteten på ditt orderflöde, fördelat på marknad, kund, näringsidkare, mäklare etc. Allt detta gör att du kan veta vilka mäklare som ger bästa möjliga utförandet eller vilka implicita kostnader De kunder som handlar genom dig stöder. Riktlinjer ESMA 24 februari 2012. Riktlinje 2. Organisatoriska krav för värdepappersföretagens elektroniska handelssystem (inklusive handelsalgoritmer). Relevant lagstiftning. Artiklarna 13, punkterna 2, 4, 5 och 6 i MiFID och artiklarna 5-9, artiklarna 13 och 14 samt artikel 51 i MiFID-genomförandedirektivet. d) Testning - Investeringsföretag bör före användning av ett elektroniskt handelssystem eller en handelsalgoritm och innan de implementerar uppdateringar använda sig av tydligt avgränsade utvecklings - och testmetoder. För algoritmer kan dessa omfatta prestationssimuleringstestning eller offline-testning i en testplattform för handelsplattform (där marknadsoperatörer gör testning tillgänglig). Användningen av dessa metoder bör försöka se till att driften av det elektroniska handelssystemet eller handelsalgoritmen är förenligt med investeringsföretagens skyldigheter enligt MiFID och andra relevanta unions - och nationella lagar samt reglerna för handelsplattformarna de använder, att överensstämmelse och riskhanteringskontroller som är inbäddade i systemet eller algoritmen fungerar som avsedda (inklusive att generera felrapporter automatiskt) och att det elektroniska handelssystemet eller algoritmen kan fortsätta att fungera effektivt under stressade marknadsförhållanden. Att fungera effektivt under stressade marknadsförhållanden kan innebära (men inte nödvändigtvis) att systemet eller algoritmen stängs av under dessa förhållanden. Visual Trader erbjuder enheter som använder algoritmer sin Market Simulator-tjänst för att testa sina modeller, reproducera den verkliga marknaden i en mycket realistisk testmiljö genom att ta hänsyn till orderprioriteten, djupet (likviditeten) och effekterna på marknaden. Det erbjuder också Order Book Reverse Engineering-filtjänsten, varigenom varje enhet kan ladda ner order, ändringar eller annulleringar från en viss dag och replikera marknadens prestanda för den dagen med sina egna simulatorer. Detta gör det möjligt för klienten att göra en uppspelning för alla tidigare sessioner och kontrollera algoritmbeteendet i reala marknadsförhållanden. Riktlinjer ESMA 24 februari 2012. Riktlinje 8. Organisatoriska krav för värdepappersföretag som ger direkt tillgång till marknaden och eller sponsrad tillgång Relevant lagstiftning. Artiklarna 13.2, 5 och 6 i MiFID och artiklarna 5, 9, 13 och 14 och 51 i MiFID-genomförandedirektivet. ESMA kräver att värdepappersföretag kontrollerar de beställningar som lämnats av sina kunder via DMA (Direct Market Access Systems). Klienterna är anslutna till SIBE-Smart Gate via ett HF Smart Gate-gränssnitt. Beställningar går inte genom Order Management Systems Order Management Systems (vilket skulle innebära behandling latenser) innan de når marknaden. Istället tillåter VT nanoDriver installerad direkt i SIBE-Smart Gate DMA-åtkomst och innehåller de nödvändiga filtren vid extremt låg latens, så att investeringsföretag övervakar och kontrollerar sin klientaktivitet. Riktlinjer ESMA 24 februari 2012. Riktlinje 4. Organisatoriska krav för värdepappersföretag för att främja rättvis och ordnad handel i en automatiserad handelsmiljö. Relevant lagstiftning. Artiklarna 13, punkterna 2, 4, 5 och 6 i MiFID och artiklarna 5, 6, 7 och 9, artiklarna 13 och 14 samt artikel 51 i MiFID-genomförandedirektivet. c) Riskhantering - Investeringsföretag ska automatiskt kunna blockera eller avbryta order där de riskerar att äventyra företagens egna riskhanteringsgränser. Kontroller bör tillämpas vid behov och lämpliga för exponeringar mot enskilda kunder eller finansiella instrument eller grupper av kunder eller finansiella instrument, exponeringar från enskilda näringsidkare, handelsdisken eller värdepappersföretaget som helhet. VisualRisk. ett riskkontrollsystem som skapats av Visual Trader, tillåter enheter att upprätta riskhanteringspolicy utifrån sammansättningen av deras portfölj och konton. VisualRisk-huvudfunktionerna är: Realtidskontroll och övervakning av eget kontohandel, portföljstatus och risken för varje kund. Möjlighet att konfigurera kort försäljning, hävstång, kredit i samband med varje konto, förbjuda handel med vissa tillgångar, varningar och larm som är kopplade till risknivån för varje konto etc. Möjlighet att tillhandahålla ett online-gränssnitt med Back Office-system och kund databaser. Helt integrerad med maX-terminalen, routingsystemet och Visual Trader orderhanteringssystemet. Riktlinjer ESMA 24 februari 2012. Riktlinje 6. Organisationskrav för reglerade marknader och multilaterala handelsanläggningar för att förhindra marknadsmissbruk (i synnerhet marknadsmanipulation) i en automatiserad handelsmiljö. BME Innova, ett BME-koncernens dotterbolag, erbjuder sin SICAM-produkt att analysera och rapportera eventuella misstänkta transaktioner.

No comments:

Post a Comment